Het Surrealisme in Context
Parijs 1924 André Breton publiceert het surrealistisch manifest. Hierin staat o.a. het volgende: De innerlijke droomwereld vereist het loslaten van alles dat de “automatische”, spontane aard van het denken in de weg staat. Vandaar het SURREALISME dat staat voor een psychisch automatisme in zuivere vorm, waarin men in woord, in geschrift of op enigerlei andere wijze het feitelijke functioneren van de gedachte tot uitdrukking wil brengen […] de synthese van droom en realiteit vormt een nieuwe, absolute realiteit, een superrealiteit: Le Surréalité.
Parijs 2024 Cent ans après la parution du Manifeste d’André Breton, le Centre Pompidou à Paris cède à une fièvre surréaliste en nous faisant entrer dans l’antre des rêves et des cauchemars des plus grands artistes du XXᵉ siècle. [Honderd jaar na de verschijning van het Manifest van André Breton bezwijkt het Centre Pompidou in Parijs aan een surrealistische koorts door ons mee te nemen in het hol van dromen en nachtmerries van de grootste kunstenaars van de 20e eeuw.]
Op 4 september 2024 opende in Parijs een grote tentoonstelling over het surrealisme dat honderd jaar geleden in de Franse hoofdstad een voldongen feit werd nadat ‘kunstpaus’ André Breton zijn surrealistisch manifest publiceerde. Terugblikkend op een eeuw surrealisme kan met recht gesteld worden dat deze stroming heel wat in de melk te brokkelen had (en heeft). Het overzicht dat Centre Pompidou toont is zeker de moeite van een bezoek aan Parijs waard, maar heel eerlijk ‘Parijs is altijd een goed idee’. Het is een reizende tentoonstelling die eerder in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Brussel was en na Parijs nog te zien zal zijn in Madrid, Hamburg en Philadelphia. Je kunt dus kiezen waar je deze expositie wilt bekijken, al is Parijs het meest spectaculair met ruim 2200 vierkante meter in Galerie 1 op de zesde verdieping van Centre Pompidou, waarbij je ook nog een fraai uitzicht over de stad hebt. Wat bijzonder fijn is aan deze expositie is de poging om een overzicht te bieden van zowel mannelijke als vrouwelijke kunstenaars. Want als er een tijdperk in de 20e eeuw was waarin vrouwen (the new women, la garçonne, de nieuwe vrouw) zich profileerden dan waren het wel de jaren twintig, in Parijs Les Années folles genoemd (natuurlijk met een knipoog naar het surrealisme).
In 2019-2020 was het onderwerp van de Kunsthistorische Salon Het Surrealisme in Context. Gedurende zes Salonlezingen (die samen een reeks vormen) hebben we ons verdiept in deze fascinerende kunststroming. Allereerst is het culturele klimaat in Parijs rond de Eerste Wereldoorlog in context geplaatst want daar liggen de wortels van het surrealisme. Vervolgens hebben we ontdekt hoe tijdens Les Années folles steeds meer kunstenaars zich met deze nieuwe stroming gaan bezighouden. In de KHSalon zijn zowel mannelijke als vrouwelijke kunstenaars belicht, bovendien is er naast beeldende kunst ook aandacht voor muziek, film, theater, literatuur en psychologie. Het is duidelijk dat het surrealisme een zeer veelzijdige stroming is. Hoogste tijd dus voor Het Surrealisme in Context ! Vanaf najaar 2024 on-demand beschikbaar.
In seizoen 2019-2020 heeft deze reeks, bestaande uit zes Salonlezingen, op locatie plaatsgevonden in Arnhem, Tilburg University en Kunsthuis Rosmalen. Voor het eerst was de reeks ook online te volgen en het zijn deze opnames die nu on-demand beschikbaar zijn.
De onderwerpen van de zes Salonlezingen Het Surrealisme in Context:
- De vooravond van het surrealisme
- De beginjaren met o.a. André Breton, Paul Éluard en Max Ernst
- Film en fotografie met o.a. Man Ray, Lee Miller en Dora Maar
- Rene Magritte & Salvador Dalí
- Surrealisme in Mexico met o.a. Remedios Varo en Leonora Carrington
- Fantastische kunstenaars met o.a. Leonor Fini en Dorothea Tanning
De Salonlezingen duren ca. 2,5 uur per keer. De opnames staan, voorzien van aanvullingen, in de online leeromgeving van de Kunstgeschiedenis Academie. BIj aanmelding krijg je zes maanden toegang tot de lezingen + zes maanden toegang tot The Story of Art Community. Bovendien is er een extra bonus: twee online lezingen over Leonora & Max (uit 2022) en Dora Maar (uit 2023)
Op al onze activiteiten, zowel betaald als gratis, zijn onze Algemene Voorwaarden van toepassing (zie de link onderaan deze pagina).
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar teamkarinhaanappel@gmail.com en je krijgt zo snel mogelijk antwoord.
Reacties van deelnemers 2019-2020
De lezingen zowel op locatie als online zijn zeer informatief , de onderwerpen worden in een breder kader geplaatst waarbij er over veel meer dan alleen over de kunstwerken wordt gesproken. Ze worden in hun tijd geplaatst en hun plek in de ( kunst)geschiedenis wordt op zeer enthousiaste wijze uit de doeken gedaan. Verslavend!!!!!
Ik vond het een bijzondere ervaring, het heeft me warm gemaakt om meer te willen weten maar zeker ook het kijken naar kunst is een fijne aanvulling. En zeker niet op de laatste plaats de manier waarop Karin haar informatie deelde, toegankelijk en fijn om haar te horen vertellen. Ik heb enorm genoten!
Elke bijeenkomst is weer een feestje!
Ruim 20 jaar volg ik al kunstgeschiedenis cursussen bij Karin in Arnhem en wat ben ik blij met deze nieuwe vorm van elke maand een lezing. Als vanouds inspirerend en zeer informatief, maar nu we een maand tussen de bijeenkomsten hebben, kan ik alles rustig laten bezinken en een plekje geven voordat de nieuwe lezing plaatsvindt. Ideaal, ik ben volgend seizoen natuurlijk weer van de partij.
Het enthousiasme, waarmee Karin vertelt, is fenomenaal! De vrouwelijke kunstenaars krijgen van haar de plaats, die ze verdienen!! Karin blijft zoeken om steeds meer van deze dames te ontdekken en komt met BEWIJZEN! Geweldig!
Karin vertelt altijd boeiend en heeft een enorme parate kennis. Ze kan als geen ander kunstenaars (-stromingen) in de culturele en politieke context van hun tijd plaatsen. “Never a dull moment” tijdens haar lessen! Geweldig dat ze al zo lang ook online cursussen geeft, al blijft het erg leuk om met medecursisten live bij haar colleges op locatie te zijn. Je krijgt echt waar voor je geld! (ook door de online aanvullingen)
Karin is een bevlogen en inspirerende vertelster over kunstenaars en hun kunst! Ze zet alles in de culturele en politieke context van de beschreven tijd en is een bevlogen voorvechtster van gelijkheid in de ruimste zin van het woord en die tussen man en vrouw in het bijzonder. Ze zet aan tot verder lezen, bestuderen en vooral veel kunst gaan kijken! Het is een geschenk dat ze haar kennis en enthousiasme met ons deelt!
Wat een heerlijke locatie! De sfeer is zo geweldig, echt een Salon. En de lezingen zijn fantastisch. Ik vind het altijd geweldig hoe Karin alles aan elkaar kan praten, hoe ze het uiteen zet per onderdeel, hoe ze ons deel maakt van de wereld van de kunstwerken en kunstenaars! Ik kom beslist het volgend seizoen weer, verheug me er nu al op.
Het enthousiasme waarmee Karin haar kennis uitdraagt, is ongekend. Ik heb al veel verschillende docenten kunstgeschiedenis gehad maar niemand is zoals zij. Eigenlijk is haar manier van overdracht met geen pen te beschrijven. Je moet het ervaren! En dan zou ik zeggen, kom naar de Salons in Kunsthuis Rosmalen in de woonkamer van kunstenares Cecile Potjes. Een unieke beleving.
Ik ben diep onder de indruk van het enthousiasme en de enorme parate kennis van Karin! Wat een cadeau om naar haar te mogen luisteren en dan ook nog in de geweldige ambiance van Kunsthuis Rosmalen. Kortom inspirerende lezingen waarvan ik kan zeggen: kunstmaaktblij! dank dank dank
Door deze lessen te volgen verkrijg je een schat aan informatie waardoor er vele poorten opengaan tot het vinden van schoonheid in bekende en onbekende hoekjes van de kunstgeschiedenis. Tevens gaan je vooroordelen over bepaalde schilders/schilderijen een andere invalshoek krijgen. Dat wil niet zeggen dat je ze ineens mooi (hoeft) vindt maar er is wel begrip ontstaan. Je wereld vergroot zich daardoor. En in deze tijd is dat helemaal een pluspunt.
Het is gewoon altijd weer een feestje om een lezing van Karin bij te wonen zowel online als op locatie.
Doordat ik niet in Nederland woonachtig ben, is het volgen van de Salonlezingen online echt een uitkomst. Ik geniet er enorm van. Karin heeft elke lezing goed voorbereid. Niet alleen toont ze hoge resolutie foto’s waardoor de kunstwerken goed tot hun recht komen, ook vertelt ze de laatste wetenschappelijke inzichten. Ik heb al veel verschillende cursussen en lezingen gevolgd, maar er is maar een die zo bevlogen en betrokken is als Karin.
nieuwsbrief
Wil je meer #kunstmaaktgelukkig abonneer je dan kosteloos op mijn nieuwsbrief door op de foto hieronder te klikken. Regelmatig vertel ik over mijn fascinerende werk als kunsthistorisch onderzoeker, schrijver en docent.
© Kunstgeschiedenis Academie | Kunsthistorica Karin Haanappel | All Rights Reserved
Op alle diensten & producten zijn onze algemene voorwaarden & privacy verklaring van toepassing